Merricks Catering om godt makkerskab
Makkerparret Christian Kjærgaard og Ronald de Jong driver Merricks Catering i København. At være to ejere giver mere fritid samtidig med, at der altid er nogen at sparre med om de store beslutninger. Ved et tilfælde var Christian Kjærgaard på skiferie i Østrig med sin familie, da Fødevaremagasinet ringede til ham for at aftale et interview om Merricks Catering, som han er medejer af. Selv om Merricks Catering ikke hører til de store i branchen, var det ikke noget problem, at han var væk en uges tid, for hans kompagnon Ronald de Jong kunne fint køre forretningen imens sammen med deres eneste fastansatte medarbejder og de tilknyttede løse folk.
- To mand kan godt lave tre mands arbejde i en periode, bare det ikke er for lang tid, forklarer Christian efter at være hjemvendt fra Alperne og igen i gang med den daglige dont i Kødbyen i København, hvor Merricks har til huse. Det var i 2012 Christian og Ronald overtog Merricks efter den forrige ejer, John Merrick Eedes, og siden har de to delt både ejerskab, ansvar og arbejdsopgaver lige over. At være to om både ansvar og beslutninger passer dem fint.
Giver hinanden frihed
- Det betyder også, at man kan holde ferie ligesom almindelige lønmodtagere, fordi der hele tiden er en anden til at tage over. Selv om vi arbejder meget, kan vi give hinanden mulighed for at være sammen med familien, hente børnene i institution eller se dem spille fodbold. Det kunne være svært at få til at hænge sammen, hvis man var eneste med ansvar for virksomheden, mener Christian. - Det er også rart, at der altid er nogen at vende tingene med. Beslutningerne bliver bedre, når man ikke bare kan fare ud og gennemføre en idé, som man har fået over et glas rødvin en sen aften, men først lige skal vende den med den anden, tilføjer han. Samarbejdet mellem de to bygger på stor tillid og på, at de har let ved forstå hinanden, fordi de på en del punkter er ret ens. De er begge familiefædre med børn i nogenlunde samme alder, og også holdningsmæssigt er de på bølgelængde med hinanden. Men med tiden er de nået frem til, at selv om de er to om en virksomhed, kan den virksomhed ikke stå alene. De har derfor meldt sig ind i Danske Frokost- og Cateringleverandører. - Fordi vi gerne vil have kendskab til, hvad der rører sig i branchen, og for at dele erfaringer med andre og stå sammen mod de store mastodonter og paraplyorganisationer, som sætter sig på en større og større del af markedet, forklarer Christian.
Arbejdet sammen i 20 år
Han og Ronald lærte hinanden at kende, da de begge med få måneders mellemrum blev ansat som kokke i Merricks i år 2000. Dengang var der udover de to også en tredje kok og to køkkenassistenter i Merricks, og firmaet nød godt af, at der var et voksende marked for de frokostordninger for virksomheder, som John Merrick Eedes satsede på. Men op gennem nullerne opstod der flere og flere cateringvirksomheder med frokosttilbud, så markedet blev hårdere; og da John solgte til Ronald og Christian i 2012, var der ikke flere ansatte end dem. - Siden den gang er vores omsætning steget støt med 10 – 15 procent om året, fortæller Christian.
Omkring 80 til 85 procent af omsætningen kommer fra de frokoster til københavnske arbejdspladser, som Ronald og Christian tilbereder i køkkenet i Kødbyen, hvorefter et transportfirma kører maden ud til kunderne. - Men frokostordningerne står for mindre end 80 procent af indtjeningen. Der er kommet alt for hård konkurrence på det marked. Alle vi, der er i branchen, har presset hinanden for langt ned, så priserne nu er langt under, hvad de burde være, mener Christian. Så selv om Ronald og Christian foretrækker de familievenlige arbejdstider, der følger med at lave frokost til folk på hverdage, er deres fokus ved at dreje mere over på mad til selskaber såsom konfirmationer, bryllupper, jubilæer og så videre. Der er indtjeningen fortsat mere fornuftig.
Fredagsmenuer til private
Desuden tilbyder Merricks fredagsmenuer; et koncept med færdigretter til private, som fredag eftermiddag kan hente deres mad i Kødbyen eller ved spisetid på et af fire afhentningssteder, henholdsvis på Frederiksberg, i Taastrup, Holbæk eller Regstrup. Prisen er 55 – 80 kr. per person for hovedret med tilbehør, salat og brød. Mindste bestilling er til to personer. Fredagsmenuerne giver ikke i sig selv den helt store indtjening, men Ronald og Christian ser dem også som markedsføring. - Det er en måde at få folk til at lære os og vores mad at kende på, så de får tillid til os. Så er der chance for, at de vil bruge os, hvis de skal have mad til et selskab, eller hvis de trænger til en ny frokostleverandør på deres arbejdsplads, forklarer Christian.
- Og det ser ud til, at det virker, tilføjer han. Vil ikke være rigtig store Både Christian og Ronald er i cateringbranchen, fordi de kan lide at lave mad og trives med otte daglige timer i et køkken. Af samme grund har de ingen ambitioner om at blive så store, at hovedparten af deres egen arbejdstid skal bruges på ledelse, salg og administration. - Vi har ikke lyst til at gøre Merricks til en madfabrik, hvor vi selv skal sidde på kontoret det meste af tiden. Vi vil gerne vokse lidt og ansætte en kok eller en assistent mere, men ellers skal virksomheden ikke ekspandere. Den skal bare blive ved med at være rentabel og give en fornuftig indtjening, forklarer Christian.