Alle nyheder

Frokostbranchen får ingen hjælp trods massive problemer
23-09-2020 | by: Admin | Nyt i branchen

Frokostbranchen får ingen hjælp trods massive problemer

Berlingske Business; Vibeke Svansø. Tusindvis af danskere arbejder i disse dage atter fra hjemmekontoret i et fælles forsøg på at inddæmme spredningen af coronavirus. Samtidig aflyser private virksomheder en del af de større events, møder og konferencer, som de havde håbet at kunne gennemføre i efteråret. Også julefrokosten 2020 ser ud til at være lagt i graven. Det mærker de mange cateringvirksomheder, der står for frokostordninger og mødeanretninger på arbejdspladserne. Også eventarrangører og en række af deres underleverandører er ramte, fordi de nuværende hjælpepakker for eksempel ikke gælder, når private virksomheder aflyser arrangementer. Da nedlukningen ramte i marts i år, måtte de samme virksomheder også lukke ned. Men dengang havde de mulighed for at bruge hjælpepakkerne. Denne gang er virksomhederne overladt til sig selv. En af de virksomhedsejere, der lige nu kæmper for at tilpasse sig den nye virkelighed er Ronni Lundegaard, indehaver af Choicefood i Dyssegård i Gentofte kommune. Han driver en mindre cateringvirksomhed, som leverer frokostordninger til private virksomheder. Derudover leverer han catering til større events som et andet ben i forretningen. Han er i øjeblikket ved at forsøge at samle cateringbranchen til et fælles opråb til politikerne. »Vi led et stort omsætningstab, da hele landet lukkede ned i foråret. Vores frokostforretning kom op at køre igen, men på nedsat blus. Samtidig fik vi øgede omkostninger, fordi virksomhederne nu efterspørger portionspakkede frokostanretninger. Nu opfordrer regeringen og sundhedsmyndighederne så virksomhederne til at sende medarbejderne hjem igen, og det er der mange virksomheder, der gør,« fortæller Ronni Lundegaard. Ingen forretning, ingen kompensation Men modsat restauranterne har cateringsvirksomheder ikke længere adgang til hjælpepakker, der kan betale en del af virksomhedens faste udgifter eller løn til medarbejdere, der bliver sendt hjem. Det giver problemer for ikke blot Choicefood, men for rigtig mange andre virksomheder i branchen. »Jeg synes, det er et problem, at vi ikke længere kan få kompensation, når vi mister vores omsætning, fordi myndighederne enten anbefaler, at virksomhederne sender medarbejderne hjem, eller fordi de events, vi leverer til, ikke kan finde sted,« siger Ronni Lundegaard. Brancheorganisationen for små og mellemstore virksomheder, SMVdanmark, organiserer en lang række af de cateringvirksomheder og øvrige underleverandører til eventbranchen, som i øjeblikket er overladt til sig selv og deres kassekredit i forsøget på at slippe gennem krisen. Direktør i SMVdanmark, Jakob Brandt, kalder det »uanstændigt«, at politikerne ignorerer denne gruppe af typisk mindre virksomheder, mens de har besluttet at kompensere restauranter, der skal lukke kl. 22.00. »Restauranterne fik i det mindste noget. Værre ser det ud for alle dem, som ikke er udskænkningssteder med egen adresse. Alle dem, som leverer til firmaevents, alle dem, som leverer til frokostordninger, til private selskaber, både i professionelle lokaler og i forsamlingshuse, men også helt hjemme hos hr. og fru Danmark. Der er ingenting at komme efter,« siger Jakob Brandt. »Frustrerende, uforståeligt, uanstændigt« Ifølge ham er problemet, at politikerne gennem længere tid, ikke har villet kompensere virksomheder, der lider tab på grund af henstillinger eller anbefalinger, ligesom de ikke kompenserer for indirekte effekter af forsamlingsforbuddet på 50 og på 500 for større events. »Det er dybt frustrerende. Vi står tilbage med virksomheder, som har tabt 82 procent af deres omsætning i gennemsnit, når vi spørger dem,« siger Jakob Brandt og fortsætter: »Virksomhederne handlede i god tro i foråret, hvor politikerne stod og slog armene ud og sagde, »vi går hele vejen«, vi har sat 300 milliarder kroner af til at sikre, at vi kommer igennem det her. Nu er der ingenting. Jeg synes, det er uforståeligt. Jeg synes også, det er uanstændigt, at man politisk bliver ved med at lade den her branche, som er sådan lidt de ukendte helte i det festlige Danmark, i stikken.« Læs hele artiklen her: https://www.berlingske.dk/business/ronnis-branche-faar-ingen-hjaelp-trods-massive-problemer-han-advarer-om

Læs mere
Kantineleverandører går sammen i corona-presset marked
17-09-2020 | by: Admin | Nyt i branchen

Kantineleverandører går sammen i corona-presset marked

FødevareWatch.dk; af Jørgen Rudbeck Med etableringen af en ny forening og platform vil 14 konkurrerende kantinekøkkener forsøge at nå bredere ud til virksomheder. Corona har medført et helt nyt behov for fleksibilitet, siger formanden i den nye forening, der vil tage konkurrencen op med kendinge som Able og Løgismose. Læs hele artiklen her: https://fodevarewatch.dk/Fodevarer/article12407693.ece.

Læs mere
Konkurrencen om frokostmarkedet strammer til
15-09-2020 | by: Admin | Nyt i branchen

Konkurrencen om frokostmarkedet strammer til

Finans.dk; af Christian Bundgaard En række køkkener og cateringvirksomheder er under coronakrisen gået sammen, og har udviklet deres egen platform. Den skal hjælpe med at udbrede de mindre køkkener, så de store ikke løber med hele markedet. Coronakrisen har ramt frokost- og cateringbranchen hårdt. I takt med at samfundet og dermed landets mange kontorer lukkede ned, var der ikke længere behov for at tilbyde frokost til de ansatte. Dette har medført en øget konkurrence om kunderne. Med mange selvstændige køkkener, der alle tilbyder mad til virksomheder, betyder det, at flere mellemmandsvirksomheder er gået ind på markedet i ren Netflix-stil med forskellige platforme, der har til formål at skabe overblik over valgmulighederne. Coronakrisen har fået branchen til at tale sammen, og nu har flere af de selvstændige køkkener skabt et samarbejde om en non-profit platform, som kan tage kampen op mod det, de selv kalder fordyrende mellemled. »Ambitionen med Forkostoversigten er, at det skal være branchens handelsplatform. Vi vil gerne invitere alle ind,« fortæller Thomas Tranberg, formand for Frokostoversigten Han fortæller, at de eksisterende platforme på frokostmarkedet tager helt op til 20 pct. af omsætningen fra køkkenerne. Med den nye platform er der ingen mellemled, der tager en andel, da alle køkkenerne ejer Frokostoversigten i forening. »Jeg er helt overbevist om, at vi kan udkonkurrere de eksisterende platforme. Hvis du forestiller dig at være kunde, vil du så ikke helst sørge for at alle dine penge går til god mad? Og hvis du er køkken, hvor vil du så helst have dine kunder fra? En platform hvor du får 100 pct. af omsætningen, eller en platform hvor du får 80 pct. af omsætningen? Jeg ved godt hvad jeg vælger,« siger Thomas Tranberg. Frokostoversigten er sat i verden for at gøre det nemmere for virksomhederne og deres medarbejdere at til- og framelde sig frokostordningen på arbejdet, særligt i en tid hvor mange arbejder forskudt. Samtidig er det en måde for køkkenerne at få nye kunder på. Netop i dag har Meyers ligeledes lanceret deres egen digitale platform for firmafrokost. Det bekymrer dog ikke Thomas Tranberg der oplyser, at Meyers også er velkomne under Frokostoversigten. Han afslutter: »Vi tror på, at vores digitale samarbejde ikke alene vil få branchen styrket ud af krisen og give leverandørerne mulighed for at tilbageerobre markedet, men også skabe sund konkurrence når digitale løsninger ikke kun er forbeholdt for store virksomheder.«

Læs mere
Nordic Catering reder arbejdspladser i krisetid
20-03-2020 | by: Admin | Nyt i branchen

Nordic Catering reder arbejdspladser i krisetid

Vi - Nordic Catering - er en catering-virksomhed, som pga. situationen med Corona-virussen i Danmark, har oplevet et drastisk fald i vores daglige produktion. Vi kæmper for vores virksomhed og for alle de fantastiske kollegaer der knokler hver dag for at lave dejlig mad. Vi vil gøre alt for at de fortsat har en arbejdsplads, når vi kommer ud på den anden side. Som alle andre skal vi betale lønninger, husleje osv. Og som alle andre, kæmper vi for at bevare flest mulige arbejdspladser. Det kræver, at vi opretholder så meget omsætning som muligt - det er meget simpelt. Der skal dog ikke være tvivl om, at du skal købe din aftensmad hos os, fordi vi leverer et virkelig godt produkt. Vi er en topprofessionel virksomhed, som har fokus på de gode råvarer og den gode smag! Konceptet er enkelt: Du bestiller, vi leverer! Og hvis du vil spare de 25 kr. som leverancen koster, så er du meget velkommen til at svinge forbi vores adresse og hente din bestilling. Den er klar til afhentning hver dag fra kl. 14 til 17. Bestil her

Læs mere
Mangfoldig mad til frokost og fester
09-03-2020 | by: Admin | Nyt i branchen

Mangfoldig mad til frokost og fester

Sylvest & Bang har kundens ønsker i fokus, og cateringvirksomheden leverer både vegansk mad til frokostkunder, helstegt pattegris med fadøl og gourmetmiddage til fester. Snart lancerer virksomheden også den første produktserie fra sit eget produktionsselskab, og det er planen, at flere gourmetprodukter skal udvikles. En barndomsven, Anders Bang Olsen, til brødrene Kim og Lasse Sylvest Hansen, drev en lille thai restaurant med aften-åbent i Søborg. Da forretningen kun havde åbent om aftenen, så fik brødrene den idé, at de kunne bruge lokalet om dagen til at lave frokostordninger og anden catering. Det var tilbage i august 2015, og siden er det gået stærkt for Sylvest & Bang. - Vores lille cateringvirksomhed blev hurtig en succes og voksede sig større i vores lokale, så det blev til sidst en naturlig udvikling, at restaurantdelen blev droppet, og vi kun lavede frokostordninger og catering fra adressen, fortæller Kim Sylvest Hansen, der er direktør og partner i Sylvest & Bang. Større lokaler I slutningen af 2016 var der så meget gang i forretningen, at lokalet var blevet for småt til tilberedelsen af de mange frokostordninger samt diverse catering. - Så vi fandt de her lokaler i Sydhavnen, hvor der også er et lokale, som vi har mulighed for at leje ud til arrangementer og events, fortæller Kim Sylvest Hansen, der er udlært kok. Han har siden 2002 arbejdet både som køkkenchef og restaurantchef samt Food & Beverage Manager. Han har lavet mad på nogle af landets bedste restauranter og var restaurantchef på Michelin-restauranten Grønbech & Churchill, inden han gik selvstændig med Sylvest & Bang. Broderen Lasse Sylvest Hansen er ikke længere med i virksomheden, men nye energiske kræfter er siden hen kommet til. I 2018 trådte Claes Bohn-Willeberg, der sammen med Anders Bang Olsen driver et rådgivende ingeniørfirmaet på Christianshavn, ind i Sylvest & Bang som medejer. - Vi har alle en fælles interesse for kvalitetsmad, og vi er en ”sulten” virksomhed, der gerne vil være firstmovers med for eksempel nye produkter fra vores produktionsselskab, der skal lave highclass specialiteter til det kræsne, selektive kundesegment, som skal sælges i blandt andet Irma, siger han. Det første produkt bliver en økologisk chilisauce-serie, der efter planen kommer i butikkerne til marts-april næste år. Vegetarisk vækst Kim Sylvest Hansen så også hurtigt, at der var et udækket behov i markedet for veganske frokostretter og veganske menuer til fester. For ham er det vigtigt, at vegetariske retter og vegansk frokost ikke bare skal ses som en mindre spændende version af de “oprindelige retter”. - Jeg går op i, at de veganske retter skal være lige så varierede og smagfulde som vores andre tilbud. Vi leverer til små og store virksomheder, og for mig er det altafgørende, at alle ansatte, om de er vegetarer eller har en madallergi, kan få en lækker frokost, siger han og fortæller, at Sylvest & Bang, takket være et samarbejde med en dygtig SEO-partner er helt i top, når kunder søger på ”vegetar catering” på google. - Jeg blev blandt andet kontaktet af en kvinde fra det sønderjyske, der skulle holde et bryllup, hvor hun gerne ville have en menu bestående udelukkende af veganske retter, og hun havde fundet os på nettet. Jeg tager gerne, hvis det ender med en aftale, en tur til Jylland for at lave mad til et bryllup eller et andet arrangement, siger han.Sylvest & Bang samarbejder med leverandører som Hørkram, Ostebørsen og Bøje Kød Engros samt en selekteret række af samarbejdspartnere, der, ifølge Kim Sylvest Hansen, deler deres fokus på topkvalitet og velsmag. Inspiration fra ansatte Holdet bag Sylvest & Bang er en varieret sammensætning af kulturer, og mangfoldigheden smitter af på den mad, der bliver lavet i køkkenet. - Ja, jeg kan få inspiration til en ny ret fraalle vores medarbejdere, og når man har med madlavning at gøre, så det er vigtig at lade sig inspirere fra nye kogebøger og de sociale medier, men der er selvfølgelig også frokostklassikere, der aldrig går af mode, som lasagne og moussaka, der også kan laves som en vegetarisk udgave. Men vi har også vores Mormor Køkken med klassiske retter. Det handler om at sætte sig ned med kunderne og så lytte til deres ønsker og måske give dem noget ekstra, som de ikke lige havde i tankerne, siger han. Kim Sylvest Hansen kunne også godt tænke sig at lave in-house-kantineordninger ude hos kunderne. - Lysten er der, og vi er i dialog med firmaer, der kunne være interesserede. Firmaer, der godt kunne tænke sig et alternativ til de store spillere på markedet. Vi har den fordel, at vi har en meget flad struktur, og der er ikke langt fra en kundens ønske til, at vi kan opfylde det, siger han. Branchen skal stå stærkere Kim Sylvest Hansen sidder med i bestyrelsen i Danske Frokost- og Cateringleverandører, DFCL. Det er en interesseorganisation og forening for cateringfirmaer og lignende virksomheder, der leverer mad ud af huset, fx til kantiner, frokostordninger og enkeltstående arrangementer. Foreningens formål er at understøtte medlemsvirksomhederne med vejledning og netværk og at skabe et forum for kvalitetsbevidste frokost- og cateringleverandører. - Jeg kendte selvfølgelig til mange af de andre virksomheder i branchen i forvejen, men der manglede et forum, hvor vi kunne få et tættere sammenhold og give hinanden sparring samtidig med, at vi kan fremstå mere ensartet ud ad til, så kunderne, trods vores forskellighed, ikke skal være i tvivl om, hvad de får, når de handler med medlemmer af DFCL. Det vil jeg gerne arbejde for, og næste gang mødes medlemmerne af DFCL her hos mig, siger Kim Sylvest Hansen. At DFCL er en del af paraplyorganisationen FødevareDanmark, ser han som en stor fordel. - Det er jo en blåstempling af vores virksomheder og vores produkt, og det forpligter os som medlemmer til at overholde en række retningslinjer blandt andet i forhold til aflønning af vores ansatte. Så det bliver lidt en eksklusiv klub, siger Kim Sylvest Hansen fra Sylvest & Bang.

Læs mere
Madværk vil ændre dagsordenen for frokostmarkedet
04-03-2020 | by: Admin | Nyt i branchen

Madværk vil ændre dagsordenen for frokostmarkedet

Med tre køkkener i København, overtagelsen af cateringfirmaet eBuffet og et nyt produktionskøkken forventer Marc Toft, ejer af Madværk ApS, at virksomheden fortsætter sin vækst i 2020. Indsatsen for at reducere virksomhedens CO2-aftryk, der allerede er nedbragt med mere end 30%, fortsætter også. Madværk i København leverer frokost til 1500 medarbejdere på daglig basis. Virksomheden har for to måneder siden overtaget eBuffet, som hver weekend leverer catering til mange selskaber – både private og erhverv. Herudover har Madværk frokostordninger ud af huset og et takeaway-koncept, hvor medarbejdere kan bestille mad i henkogningsglas. Virksomheden har fokus på kvalitet, gode råvarer og hensyn til miljøet: - Vi tænker meget over at mindske vores CO2 aftryk, forklarer Marc Toft: - I vores kantiner er vi fx gået over til tallerkenanretninger. Vi sammensætter en kulinarisk tallerken med 4-5 forskellige komponenter, som giver en stor smagsoplevelse. Dét alene har mindsket madspild med over 30 %. Folk spiser helt enkelt mindre portioner, når maden er anrettet. Medarbejderne er velkomne til at tage flere gange, men 90% nøjes med én tallerken. - Til februar præsenterer vi et nyt frokostkoncept, hvor vi satser endnu mere på smagsoplevelsen. Til gengæld skærer vi lidt i udvalget og bruger mere tid på de enkelte komponenter, lyder det fra Marc Toft. Mere varieret, mere vegetarisk Marc Toft stiftede Madværk ApS i 2011. I dag har han 40 medarbejdere, hvoraf de 23 er fuldtidsansatte. Han har været selvstændig, siden han var 17 år. - Passionen for mad har han fra sin mor, som i en tidlig alder lærte ham at kokkerere: - Jeg er ikke uddannet kok, og jeg er ikke en del af produktionen, men jeg ved, hvad kvalitet er, og hvordan den smager, fortæller Marc Toft. Med Madværk vil han gerne være med til at ryste frokostmarkedet og sætte en dagsorden med fokus på mere varieret kost, mindre kød og flere vegetariske retter: - Foodsektoren er en stor udleder af CO2, så selv en mindre virksomhed som vores kan være med til at gøre en forskel, forklarer han. For at få medarbejderne til at spise grønnere og sundere har Madværk fx også lagt buffeten om, så det første, medarbejderne møder, er tallerkener med grøntsager. Omlægningen har betydet, at der bliver spist langt mere grønt til frokost. Ændringer udføres i tæt samarbejde med kunden: - Vores tanker kommunikeres ud til medarbejderne via vores sociale medier, kundens intranet og ikke mindst vores daglige dialog med kunderne på stedet. Vi vil gerne have medarbejderne til at tænke over, hvad de lægger på tallerkenen, understreger Marc Toft. Et yderligere tiltag for at reducere spild er fredagens buffet ”Alt kan ske”, som er blandt medarbejdernes foretrukne. Her tømmer Madværk køleskabene op til weekenden og supplerer op. Medarbejderne kan alle dage købe mad med hjem fra buffeten af varer, der ikke kan holde sig til den følgende dag. Også i produktionen er der tænkt over genanvendelse. Eksempelvis er det nye produktionskøkken udstyret med en biokværn, hvor bioaffaldet efterfølgende anvendes til at opvarme huse. De nye maskiner skåner samtidig medarbejderne for tunge løft. Sammen med gode arbejdsforhold, overenskomst, pension, sundhedsforsikring og en ordentlig løn skal det gerne være med til at tiltrække nye medarbejdere til virksomheden: - Madværks dygtige medarbejdere er rygraden i virksomheden. De er dedikerede og engagerede. Prispres på frokost og kantinedrift - På foodmarkedet får man ikke noget foræret, understreger Marc Toft: - De store konkurrenter gør det svært at drive kantinedrift, fordi de dumper priserne. Hos Madværk har vi fokus på kvalitet og økologi. Vi engagerer os i vores kunder og gør meget for at være innovative. Vi laver det meste fra bunden på baggrund af gode råvarer. Det koster tid at producere kvalitet, og prisen skal hænge sammen med varen, vi leverer. Vi har et par gange trukket os fra et offentligt udbud, fordi prisen er presset ud over vores grænse. Det er lidt ærgerligt, når vi efterfølgende kan se, at de, der vinder udbuddet, ikke kan levere en grøn profil. Hos Madværk skal vi altid kunne stå inde for vores produkter, afrunder Marc Toft. Han håber, at Danske Frokost- og Cateringleverandører, som er en del af FødevareDanmark, kan være med til at løfte branchen i forhold til fx at optimere processer, styrke den kollegiale sparring og indgå fælles indkøbsaftaler.

Læs mere
Merricks Catering om godt makkerskab
20-02-2020 | by: Admin | Nyt i branchen

Merricks Catering om godt makkerskab

Makkerparret Christian Kjærgaard og Ronald de Jong driver Merricks Catering i København. At være to ejere giver mere fritid samtidig med, at der altid er nogen at sparre med om de store beslutninger. Ved et tilfælde var Christian Kjærgaard på skiferie i Østrig med sin familie, da Fødevaremagasinet ringede til ham for at aftale et interview om Merricks Catering, som han er medejer af. Selv om Merricks Catering ikke hører til de store i branchen, var det ikke noget problem, at han var væk en uges tid, for hans kompagnon Ronald de Jong kunne fint køre forretningen imens sammen med deres eneste fastansatte medarbejder og de tilknyttede løse folk. - To mand kan godt lave tre mands arbejde i en periode, bare det ikke er for lang tid, forklarer Christian efter at være hjemvendt fra Alperne og igen i gang med den daglige dont i Kødbyen i København, hvor Merricks har til huse. Det var i 2012 Christian og Ronald overtog Merricks efter den forrige ejer, John Merrick Eedes, og siden har de to delt både ejerskab, ansvar og arbejdsopgaver lige over. At være to om både ansvar og beslutninger passer dem fint. Giver hinanden frihed - Det betyder også, at man kan holde ferie ligesom almindelige lønmodtagere, fordi der hele tiden er en anden til at tage over. Selv om vi arbejder meget, kan vi give hinanden mulighed for at være sammen med familien, hente børnene i institution eller se dem spille fodbold. Det kunne være svært at få til at hænge sammen, hvis man var eneste med ansvar for virksomheden, mener Christian. - Det er også rart, at der altid er nogen at vende tingene med. Beslutningerne bliver bedre, når man ikke bare kan fare ud og gennemføre en idé, som man har fået over et glas rødvin en sen aften, men først lige skal vende den med den anden, tilføjer han. Samarbejdet mellem de to bygger på stor tillid og på, at de har let ved forstå hinanden, fordi de på en del punkter er ret ens. De er begge familiefædre med børn i nogenlunde samme alder, og også holdningsmæssigt er de på bølgelængde med hinanden. Men med tiden er de nået frem til, at selv om de er to om en virksomhed, kan den virksomhed ikke stå alene. De har derfor meldt sig ind i Danske Frokost- og Cateringleverandører. - Fordi vi gerne vil have kendskab til, hvad der rører sig i branchen, og for at dele erfaringer med andre og stå sammen mod de store mastodonter og paraplyorganisationer, som sætter sig på en større og større del af markedet, forklarer Christian. Arbejdet sammen i 20 år Han og Ronald lærte hinanden at kende, da de begge med få måneders mellemrum blev ansat som kokke i Merricks i år 2000. Dengang var der udover de to også en tredje kok og to køkkenassistenter i Merricks, og firmaet nød godt af, at der var et voksende marked for de frokostordninger for virksomheder, som John Merrick Eedes satsede på. Men op gennem nullerne opstod der flere og flere cateringvirksomheder med frokosttilbud, så markedet blev hårdere; og da John solgte til Ronald og Christian i 2012, var der ikke flere ansatte end dem. - Siden den gang er vores omsætning steget støt med 10 – 15 procent om året, fortæller Christian. Omkring 80 til 85 procent af omsætningen kommer fra de frokoster til københavnske arbejdspladser, som Ronald og Christian tilbereder i køkkenet i Kødbyen, hvorefter et transportfirma kører maden ud til kunderne. - Men frokostordningerne står for mindre end 80 procent af indtjeningen. Der er kommet alt for hård konkurrence på det marked. Alle vi, der er i branchen, har presset hinanden for langt ned, så priserne nu er langt under, hvad de burde være, mener Christian. Så selv om Ronald og Christian foretrækker de familievenlige arbejdstider, der følger med at lave frokost til folk på hverdage, er deres fokus ved at dreje mere over på mad til selskaber såsom konfirmationer, bryllupper, jubilæer og så videre. Der er indtjeningen fortsat mere fornuftig. Fredagsmenuer til private Desuden tilbyder Merricks fredagsmenuer; et koncept med færdigretter til private, som fredag eftermiddag kan hente deres mad i Kødbyen eller ved spisetid på et af fire afhentningssteder, henholdsvis på Frederiksberg, i Taastrup, Holbæk eller Regstrup. Prisen er 55 – 80 kr. per person for hovedret med tilbehør, salat og brød. Mindste bestilling er til to personer. Fredagsmenuerne giver ikke i sig selv den helt store indtjening, men Ronald og Christian ser dem også som markedsføring. - Det er en måde at få folk til at lære os og vores mad at kende på, så de får tillid til os. Så er der chance for, at de vil bruge os, hvis de skal have mad til et selskab, eller hvis de trænger til en ny frokostleverandør på deres arbejdsplads, forklarer Christian. - Og det ser ud til, at det virker, tilføjer han. Vil ikke være rigtig store Både Christian og Ronald er i cateringbranchen, fordi de kan lide at lave mad og trives med otte daglige timer i et køkken. Af samme grund har de ingen ambitioner om at blive så store, at hovedparten af deres egen arbejdstid skal bruges på ledelse, salg og administration. - Vi har ikke lyst til at gøre Merricks til en madfabrik, hvor vi selv skal sidde på kontoret det meste af tiden. Vi vil gerne vokse lidt og ansætte en kok eller en assistent mere, men ellers skal virksomheden ikke ekspandere. Den skal bare blive ved med at være rentabel og give en fornuftig indtjening, forklarer Christian.

Læs mere
Kejserindens Gryder fejrer 20 år i branchen
12-02-2020 | by: Admin | Nyt i branchen

Kejserindens Gryder fejrer 20 år i branchen

Indehaveren af cateringvirksomheden og frokostleverandøren Kejserindens Gryder i Albertslund, Lone Larsen, kan i denne måned fejre 20 år som selvstændig madleverandør. Lone Larsen var 39 år, da hun i august 1998 etablerede sin virksomhed. Hun var kantinebestyrer hos Olivetti og blev tilbudt at overtage IT-virksomhedens kantine på hovedkontoret i Ballerup. Det er siden da vokset til at være en af hovedstadsområdets største leverandører af frokostordninger til virksomheder og af "gourmet-cateringoplevelser" til virksomheder og private. Kejserindens Gryder er i dag en familievirksomhed, som både Lone Larsen, hendes mand Steen Larsen og datteren Bettina Sundstrøm er en aktiv del af. Allerede kort efter at have overtaget Olivetti-kantinen drev Lone og Steen Larsen kantiner for flere virksomheder på flere lokationer. Det gav dem en stribe værdifulde erfaringer: - Man skal aldrig være økonomisk afhængig af én kunde, fortæller Lone Larsen med henvisning til, hvordan ægteparret erfarede rådet på den hårde måde, da Olivetti, der dengang stod for 75 procent af omsætningen, måtte opsige samarbejdet, da Olivetti blev købt op. Ønsket om at udvikle forretningen fik Lone Larsen til at dreje Kejserindens Gryder væk fra kantinedriften og over mod catering og frokostordninger. Siden fulgte en øget interesse for festmad, som I dag fylder cirka halvdelen af forretningen. Virksomheden har i dag 26 medarbejdere og en egenkapital på 2,7 millioner kroner i regnskabsåret 2017. Selv om Lone Larsen til daglig er ansigtet udadtil som "Kejserinden" i cateringfirmaet, er det husbonden Steen, der står over gryderne derhjemme. - Jeg laver mad til alle andre hver eneste dag, så når jeg har fri, er der andre, der må tage over, konstaterer Kejserinden.

Læs mere